Wednesday 9 January 2013

Rexy : Mau Berhasil? Perlu Kerjasama dan Saling Percaya


Rexy Mainaky mengumumkan gambaran program Pembinaan dan Prestasi bagi tahun 2013. Sebelumnya Rexy diperkenalkan secara rasmi kepada semua atlet penghuni Pelatnas Cipayung oleh Ketua Umum PB PBSI Gita Wirjawan.

Dalam kesempatan ini Gita dan Rexy memberikan penjelasan kepada para atlet tentang gambaran program pembinaan dan prestasi yang efektif berjalan mulai tahun depan(2013). Rexy menyampaikan bahawa kejayaan program pembinaan prestasi bukan hanya bergantung pada dirinya, tapi kerjasama antara pemain, jurulatih dan pengurus.

"Kalau dibilang Rexy kembali ke Indonesia, maka Indonesia pasti berhasil, ini salah. Semua ini bergantung kepada kerjasama kita semua. Harus ada team work dan trust satu sama lain "kata Rexy.

Ia pun menambah bahawa kembalinya ia ke Indonesia bukan kerana ingin menunjukkan bahawa ia sudah berjaya menempa pemain luar, tapi kerana cemas melihat prestasi badminton Indonesia yang kian menurun. Walaupun bertahun-tahun melatih di luar negeri, Rexy rupanya tak pernah luput memantau perkembangan badminton Indonesia.

"Saya sangat berterima kasih sudah diberikan peluang, saya ingin sekali membantu agar bulu tangkis kita kembali berjaya" tambah Rexy.

Mengembalikan kejayaan badminton Indonesia memang merupakan salah satu misi Rexy. Ia juga menambah bahawa persiapan tiap perlawanan akan dilakukan lebih intens, bukan hanya berangkat tapi persiapan minimum. Untuk acara berprestij All England mendatang, persiapan ideal di mata Rexy adalah selama dua hingga tiga bulan.

No comments:

Post a Comment