Monday 15 July 2013

Kejohanan Badminton Asia Bawah 19 100Plus



Soo Teck Zhi sahkan statusnya sebagai jagoan muda rantau ini apabila muncul juara perseorangan lelaki Kejohanan Badminton Asia Bawah 19 100Plus semalam.

Berbekalkan sokongan padu penyokong sendiri, Teck Zhi berjaya tewaskan bintang Korea Selatan, Jeon Hyuk Jin di final yang dilangsungkan di Kompleks Sukan Likas, Kota Kinabalu, Sabah.

Diletakkan selaku pilihan ke5 kejohanan, pemain berusia 18 tahun kelahiran Selangor itu menang 21-17, 13-21, 21-15 ke atas Hyuk Jin dalam masa 55 minit.

“Sebenarnya saya patut beraksi pada kejohanan ini (Kejohanan Remaja Asia) sejak tahun lalu lagi, namun terpaksa dilupakan ekoran komitmen pada Kejohanan Sekolah-Sekolah Asia.

“Justeru, saya menggunakan segala peluang yang ada tahun ini dan hari ini (semalam), saya berjaya melakukannya apabila muncul juara perseorangan lelaki,” katanya

“Seharusnya saya berterima kasih dengan sokongan peminat di stadium ini yang banyak membantu kejayaan hari ini (semalam).

“Kini, dengan persiapan rapi yang dilakukan di bawah kendalian jurulatih, saya yakin dapat mengulangi pencapaian ini untuk bergelar juara remaja dunia,” ujarnya.

Sebagai rekod, antara jaguh badminton dunia yang pernah bergelar juara remaja Asia seperti pemain China  Lin Dan, Chen Jin dan Chen Long selain pemain Jepun, Kenichi Tago dan Park Sung-Hwan dari Korea Selatan.

Kejohanan Remaja Dunia Bawah 19 dijadualkan berlangsung di Bangkok, Thailand bermula 23 Oktober hingga 3 November depan.



No comments:

Post a Comment