Saturday 7 January 2012

Info Cardinal/ Neon Tetra

The cardinal tetra is probably the world's favorite tropical fish in terms of numbers kept. I doubt if there is a hobbyist in the world who has not, at some point in time, kept cardinal tetras. And, while they have been bred, they have never been bred in commercial quantities.
Millions of cardinals are caught wild and exported from Brazil every year. Dr. Labbish Chao has started a program called Project Piaba (piaba is the native name for little fish that swim with cardinals) to help educate collectors/exporters and improve the conditions under which the fish from Brazil are caught, conditioned and shipped to the world.
Even though millions are caught every year, the fishery is managed very well. The fish are not allowed to be caught during the breeding season or shortly thereafter, and the Amazon/Rio Negro area is so vast that fishermen do not go back to the same site for years, thus allowing the cardinals to replenish.
Keeping cardinals in the home aquarium is very easy as long as two conditions are met. First, do not keep them with larger fish (such as angelfish or other large cichlids) that quite naturally look upon cardinals as food. And second, they really do need soft, acid water. If your water does not meet these parameters you can try to adjust it by using reverse osmosis or deionizer water, or putting a peat pillow into the filter. Once the pH starts getting above 6.8 and/or the hardness above 12 DH, cardinals don't do well.
When given the water conditions they like and kept in a tank without any predators, cardinals will do spectacularly well. They will eat absolutely any food: flake, frozen, freeze-dried or live. They do not bother their tankmates. Like all schooling fish, cardinals are best kept in groups of at least six or eight, and more if possible.

Source: aquarium fish magazine

Tetra Care:
Most species will adapt to a range of water conditions so long as the water is clean and well aerated. Extremely high pH (e.g. over 7.6, or 8 for hardy species) and very hard water should be avoided.
Most tetras will fade in color if they are stressed or uncomfortable with their surroundings. (But note that many lose all their color at night, which is not a cause for alarm).
They are schooling fish and will not be happy unless kept in a group of at least four of their own species.
Large fish such as Gouramis, Angelfish and Silver dollars should be avoided: even quite passive fish will eat other fish if they can fit them in their mouths!
Larger tetra species such as buenos aires tetras, congo tetras, serpaes and others can be mixed with quite large tank mates.


Tetra kardinal mungkin ikan kegemaran di dunia tropika dari segi nombor yang disimpan. Saya ragu-ragu jika ada penggemar di dunia yang tidak mempunyai, pada satu masa kelak, memelihara tetras kardinal. Dan, sementara mereka yang telah dibiakkan, mereka telah pernah dibesarkan dalam kuantiti yang komersial
Berjuta-juta kardinal yang ditangkap liar dan yang dieksport dari Brazil setiap tahun. Dr. Labbish Chao telah memulakan satu program yang dipanggil Projek Piaba (piaba nama asli bagi ikan kecil yang berenang dengan kardinal) untuk membantu mendidik pengumpul / pengeksport dan memperbaiki keadaan yang di bawahnya ikan dari Brazil ditangkap, dingin dan dihantar ke seluruh dunia .
Walaupun, berjuta-juta ditangkap setiap tahun, perikanan diuruskan dengan baik. Ikan tidak dibenarkan untuk ditangkap semasa musim pembiakan atau tidak lama selepas itu, dan kawasan Amazon / Rio Negro adalah begitu luas bahawa nelayan tidak kembali ke tapak yang sama selama bertahun-tahun, sekali gus membolehkan kardinal untuk membiak lagi.
Penyimpanan kardinal dalam akuarium rumah adalah sangat mudah selagi dua syarat ini dipenuhi. Pertama, tidak memeliharanya dengan ikan yang lebih besar (seperti angelfish atau lain-lain cichlids besar) yang semula jadi memandang kepada kardinal sebagai makanan. Dan kedua, mereka benar-benar perlu lembut, air asid. Jika air anda tidak memenuhi parameter ini, anda boleh cuba untuk menyesuaikan diri dengan menggunakan osmosis songsang atau air deionizer, atau meletakkan bantal gambut ke dalam penapis. Apabila pH mula mendapat melebihi 6,8 dan / atau kekerasan melebihi 12 DH, kardinal tidak dilakukan dengan baik.
Apabila diberi keadaan air yang mereka suka dan disimpan di dalam tangki tanpa apa-apa pemangsa, kardinal akan melakukan spektakuler. Mereka akan makan langsung apa-apa makanan: mengelupas, beku, beku-kering atau tinggal. Mereka tidak mengganggu tankmates mereka. Seperti ikan persekolahan semua, kardinal terbaik disimpan dalam kumpulan sekurang-kurangnya enam atau lapan, dan banyak lagi jika boleh.

Sumber: majalah akuarium ikan

Penjagaan Tetra:
Kebanyakan spesies akan menyesuaikan diri dengan pelbagai keadaan air asalkan air bersih dan berudara. PH yang sangat tinggi (contohnya, lebih daripada 7.6, atau 8 untuk spesies tahan lasak) dan air yang sangat keras harus dielakkan.
Kebanyakan tetras akan pudar warna jika mereka tertekan atau tidak selesa dengan apa yang ada di sekeliling mereka. (Tetapi ambil perhatian bahawa banyak kehilangan semua warna mereka pada waktu malam, yang tidak perlu dibimbangkan).
Mereka ikan persekolahan dan tidak akan senang hati kecuali disimpan dalam satu kumpulan sekurang-kurangnya empat spesies mereka sendiri.
Ikan besar seperti dolar Gouramis, Angelfish dan Perak harus dielakkan walaupun ikan agak pasif,ia akan makan ikan yang lain jika boleh masuk ke dalam mulut mereka!

Yang lebih besar spesies tetra seperti Buenos Aires tetras, Congo tetras, serpaes dan lain-lain boleh bercampur dengan rakan-rakan tangki yang agak besar.

No comments:

Post a Comment