Friday 6 January 2012

KRYPTOPTERUS MINOR

Ni ade srba sedikt info pasai ikan KRYPTOPTERUS atau ikan CERMIN

Kryptopterus minor Roberts, 1989

his catfish certainly proves the diversity of the 2,000 or more species scattered around the globe, and as such this pelagic (open water) species has a diurnal (active during the day) lifestyle.
The first trait we notice about Kryptopterus minor is of course its transparency hence the common name of 'glass' or 'ghost' catfish. The body is virtually transparent with scattered patches of pigment on the head and underbelly. We can see the swim bladder inside the body cavity adjacent to the pectoral fins and other internal structures, such as the vertabral column, can be seen.

In its native waters you would think that such a soft bodied fish would stand out and prove an easy meal for predators, but to the contrary the glass cat can prove itself to do a disappearing act in the more murky waters of its habitat. On the body, the number of melanophores (black colour cells) is significantly reduced, and the muscles and body are clear. The body wall contains flat platelets of guanine in a silvery layer that acts as a mirror, this reflects the general light and colour of the habitat, making the fish effectively camouflaged.

There is a few so called 'glass catfishes' that are sold as such in your local pet shop, fish such as the Asian glass cat, Ompok, but they can be told apart, when young, from Kryptopterus by its larger dorsal fin spines (4), or the African glass cats belonging to the genus Parailia, which are in the Schilbeidae family and have an extra pair of nasal barbels, and also possesses an adipose fin. The main confusion with Kryptopterus is that Tyson Roberts described K. minor which inhabits the same environment as K. bicirrhis (Borneo) and is also transparent. While there are several morphological differences between the two species, the average aquarist would still find it difficult to tell them apart, apart from the size difference of 6.5 for K. minor and double the size of this for K. bicirrhis. The 'glass catfish' does posses a dorsal as such but it consists of only one spine and often than not it lies it down out of view. It sports one pair of maxillary barbels and a very long anal fin consisting of between 53 to 70 rays. It of course does not own an adipose fin which it has in common with other 'glass cats' of the family Siluridae.
So how do we keep the 'glass cat' happy, by giving it more of its own kind, in other words buy at least 6 for a shoal, or preferably more, as they are not an expensive fish by today's standards. If you keep them alone or less than 6 they will sulk and eventually will wither away and die. They will shoal quite happily together head up and will stay shimmying like this for a considerable amount of time, when now and again, one will change its position in the group.

Characteristics
Rudimentry dorsal;one ray, maxillary barbels reaching to anal, 55-68 anal rays. Ventral rays 6. Dorsal profile arched with a nuchal concavity.

Colour
The body is virtually transparent with scattered patches of pigment on the head and underbelly. Two thin lateral body stripes stretching from head to caudal peduncle.

Compatibility
Keep them in a reasonably large tank, well planted at the back and sides, and with a good flowing current from your filter to imitate its habitat. It is a good community fish and will not eat or harass other fish unless they are small enough to be eaten, i.e.fry.

Sexual differences
Unknown.

Breeding
The only breeding report that I could unearth was from a 1980 article in "The Aquarist and Pondkeeper", on Kryptopterus bicirrhis which may have been K. minor from a D. C. Powell who went on to say and I quote: "We do not whether the species is an egglayer or livebearer. Two young fish which suddenly appeared in our tank were raised on infusoria and then Daphnia. A little salt was added to the water" You can be sure that it is an egglayer, it may even be an egg scatterer.

Feeding
Will except flakefood but does relish small livefood such as Daphnia and brineshrimp. This catfish is not too good at collecting food from the aquarium floor, so feed as you would for Characins & Barbs etc.

Etymology
Kryptopterus: Krypto = hidden; pterus = fin, (a reference to the almost invisible one-rayed dorsal fin).

Glossary of Terms
Mandibular - in relation to the mandible or lower jaw.
Maxillary - in relation to the maxilla, the bone of the upper jaw.




Dan yang bawah ni yang telah ak translate dalm bm/indon dimana kdang2 ak sndiri pom xpaham ape yang d maksudkan huhu..


Kryptopterus kecil Roberts, 1989


ikan keli beliau sudah tentu membuktikan kepelbagaian 2,000 atau lebih spesies yang bertaburan di seluruh dunia, dan sebagai spesies pelagik (air terbuka) ini mempunyai harian (aktif pada siang hari) gaya hidup.

Sifat yang pertama yang kita notis mengenai Kryptopterus kecil sudah tentu ketelusan yang dengan itu nama biasa 'kaca' atau 'hantu' ikan keli. Badan ini hampir telus dengan patch yang bertaburan pigmen di kepala dan perut. Kita boleh melihat pundi kencing berenang di dalam rongga badan bersebelahan dengan sirip dada dan lain-lain struktur dalaman, itu sebagai ruang vertabral, dapat dilihat.

Di perairan asli, anda akan berfikir bahawa ikan yang berbadan lembut akan menonjol dan membuktikan makanan yang mudah untuk pemangsa, tetapi yang berlawanan kucing kaca boleh membuktikan dirinya untuk melakukan perbuatan yang hilang di air keruh habitatnya. Pada badan, bilangan melanophores (sel-sel warna hitam) semakin berkurangan, dan otot-otot dan badan adalah jelas. Dinding badan mengandungi platelet rata guanine dalam lapisan keperak-perakan yang bertindak sebagai cermin, ini mencerminkan cahaya dan warna am habitat, membuat ikan berkesan camouflaged.

Terdapat beberapa dipanggil 'Ikan Keli kaca' yang dijual sebagai apa-apa di kedai haiwan peliharaan tempatan anda, ikan seperti kucing kaca Asia, Ompok, tetapi mereka boleh diberitahu selain, ketika muda, dari Kryptopterus oleh duri-duri yang lebih besar sirip dorsal ( 4), atau kucing kaca Afrika kepunyaan Parailia genus, yang dalam keluarga Schilbeidae dan mempunyai sepasang tambahan barbels hidung, dan juga memiliki sirip adipos. Kekeliruan utama dengan Kryptopterus Tyson Roberts menyifatkan K. kecil yang mendiami persekitaran yang sama seperti K. bicirrhis (Borneo) dan juga telus. Walaupun terdapat beberapa perbezaan morfologi antara kedua-dua spesies, aquarist purata masih mendapati sukar untuk memberitahu mereka selain, selain dari perbezaan saiz 6.5 untuk K. kecil dan dua kali ganda saiz ini untuk K. bicirrhis. 'Ikan keli kaca' tidak memiliki punggung seperti itu tetapi ia terdiri daripada hanya salah satu tulang belakang dan sering kali ia terletak turun dari pandangan. Ia sukan satu sepasang barbels dgn rahang atas dan sirip dubur yang sangat panjang yang terdiri daripada antara 53 hingga 70 sinar. Ia sudah tentu tidak memiliki sirip adipos yang mempunyai persamaan dengan 'kucing kaca' lain Siluridae keluarga.

Oleh itu, bagaimana kita menjaga 'kaca kucing' gembira, dengan memberikan lebih banyak jenis sendiri, dalam erti kata lain membeli sekurang-kurangnya 6 beting, atau lebih baik lagi, kerana mereka tidak ikan yang mahal mengikut piawaian hari ini. Jika anda terus mereka sahaja atau kurang daripada 6, mereka akan merajuk dan akhirnya akan menjadi layu dan mati. Mereka akan beting agak gembira bersama-sama kepala dan akan kekal shimmying seperti ini untuk jumlah yang agak masa, apabila sekarang dan sekali lagi, seseorang itu akan berubah kedudukannya dalam kumpulan.

Ciri-ciri
Rudimentry dorsal; satu sinar, barbels dgn rahang atas sampai dubur, 55-68 sinar dubur. Sinar berkenaan dgn perut 6. Profil dorsal melengkung dengan kecekungan nuchal.

Warna
Badan ini hampir telus dengan patch yang bertaburan pigmen di kepala dan perut. Dua badan nipis jalur sisi yang terbentang dari kepala hingga ke gagang bunga caudal.

Keserasian
Menyimpan mereka di dalam tangki yang agak besar, dan ditanam di belakang dan sisi, dan dengan yang baik arus yang mengalir dari penapis anda untuk meniru habitatnya. Ia adalah ikan masyarakat yang baik dan tidak akan makan atau mengganggu ikan yang lain kecuali mereka cukup kecil untuk dimakan, iefry.

Perbezaan seksual
Tidak diketahui.

Pembiakan
Laporan pembiakan yang saya dapat mencungkil dari barang tahun 1980 dalam "The Aquarist dan Pondkeeper", pada bicirrhis Kryptopterus yang mungkin telah K. kecil daripada Powell DC yang seterusnya berkata dan saya quote: "Kami tidak berbuat demikian sama ada spesies egglayer atau livebearer Dua ikan muda yang tiba-tiba muncul di dalam tangki kami telah dibangkitkan pada infusoria dan kemudian Daphnia garam sedikit ditambah dengan air "Anda boleh pastikan bahawa ia adalah egglayer, ia mungkin menjadi scatterer telur .

Pemakanan
Adakah kecuali flakefood tetapi lauk livefood kecil seperti Daphnia dan brineshrimp. Ikan keli ini tidak terlalu baik pada mengumpul makanan dari dasar akuarium, jadi makan seperti yang anda lakukan untuk Characins & Barbs dan sebagainya.

Etimologi
Kryptopterus: Krypto = tersembunyi; pterus = sirip, (merujuk kepada sirip yang hampir tidak kelihatan satu-ray punggung).

Glosari Syarat-syarat
Rahang - berhubung dengan rahang rahang bawah atau lebih rendah.
Dgn rahang atas - berhubung dengan maksila, tulang rahang atas.


Itu saje pasal ikan ni..ak bela ikan ni dah agak lama,tp xbesar2 pun huhu...2 kor je ak bela, tu pun ak beli masa singgah kedai mase otw g umah adik ak kat area2 sblm Bukit Antarabangsa...ak ternampak sign board kedai ikan,teros je ak stop n usha huhu...rege dia kalu xsilap ak dlm rm1.50/2.00 1eko..huhu
Len kali ak citer pasal ikan2 len lak...

No comments:

Post a Comment