Thursday 4 July 2013

Adakah Super Dan Masih Menjadi Pilihan??



Juara dunia 4 kali Lin Dan dari China telah jatuh merudum ke No 102 dunia tetapi masih menjadi pilihan untuk memenangi gelaran bagi mencipta rekod lima kali menjuarai Kejohanan Dunia yg akan diadakan di Guangzhou dari 5-11 Ogos nanti.

Dalam senarai kedudukan dunia yang dikeluarkan baru-baru ini, Lin Dan secara rasmi terkeluar daripada top 100 selepas hanya bermain 1 kejohanan sahaja sejak memenangi pingat emas pada Sukan Olimpik London Ogos lalu iaitu di Kejohanan Badminton Asia (ABC) di Taiwan, itu pun dia sampai ke suku akhir sahaja setelah memberi laluan kepada rakan sengaranya (Wang Zhengming) mara ke separuh akhir.

Ada yang berpendapat dia tidak dapat bermain dengan baik lagi selepas hilang aksi kelas dunianya sekian lama namun ada juga yang mengganggap Lin Dan akan menjadi pemain bukan pilihan yang paling berbahaya di dalam perlawanan itu nanti.

Manakala Lee Chong Wei yang telah memenangi gelaran Super Siri ke 4 di Indonesia dua minggu lalu, terus mengekalkan kedudukan No 1 nya.Beliau menjadi pemain pilihan pertama Guangzhou dan akan berjuang bermati-matian untuk merangkul gelaran dunia pertamanya.

Bagi aku Super Dan still Super, dia tak mengejar ranking tapi lebih kepada semangat kenegaraan. Semangat nak naikkan barisan2 pelapis China, tu pasal dia tak banyak main tapi sekali dia main mmg superb ah..Lin Dan ni jugak hanya memilih game yang besar2 saja...pada pirasat ak la, Lin Dan ni akan manjadi SUPER di Guangzhou nanti, tambah2 tu kan tempat dia...


Apa kata korang???

No comments:

Post a Comment