Tuesday 3 September 2013

Pemain Badminton Meninggal Dalam Kemalangan




Pemain badminton Filipina-Amerika , Karyn Velez, meninggal dunia dalam kemalangan kereta di Manila, Filipina.

Pemain berusia 23 tahun itu yang berlatih di Kelab Raket Kuala Lumpur (KLRC) di Malaysia sedang memandu pulang apabila kereta beliau telah terlibat dalam kemalangan di tengah malam. Beliau meninggal dunia di hospital kira-kira dua jam kemudian akibat kecederaan teruk. Mayatnya telah dibakar di Chapel Arlington di Filipina.

Dikenali oleh rakan-rakan beliau sebagai "Chibby", Velez dilahirkan di Amerika Syarikat tetapi berpindah ke Filipina pada usia muda di mana dia belajar untuk bermain badminton. Antara pertandingan di mana beliau mewakili AS pada tahun ini adalah Li-Ning BWF Sudirman Cup di Malaysia dan Pan Am Kejohanan Badminton tahun lepas di Peru. Acara akhir beliau adalah Yonex Terbuka Kanada 2013.

Velez yang bertanding dalam Singles Wanita, Beregu Wanita dan Beregu Campuran, menduduki tempat ke-193 dalam Singles Wanita, sebelum mencapai kedudukan terbaiknya di No 67 dunia.

"Karyn adalah seorang yg riang & happy go lucky. Saya masih ingat bagaimana kami menghadapi masa yang sukar mengajar badminton sejak beliau masih muda tetapi kini belaiu mlakukan dengan baik. Beliau memulakan badminton dengan kami sebelum berpindah ke Amerika Syarikat, "kata Kennevic Asuncion, bekas jurulatih beliau.

Persekutuan Badminton Dunia memanjangkan simpati kepada keluarga dan rakan-rakan Velez, termasuk masyarakat badminton di Filipina dan AS.

No comments:

Post a Comment