Wednesday 15 August 2012

LCW AKN TUBUHKAN AKADEMI BADMINTON


“Terima kasih Pulau Pinang.” Itu ucapan pemenang Datuk Lee Chong Wei, ketika menerima penghargaan daripada Kerajaan Negeri atas kemenangannya pingat perak Sukan Olimpik di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) di sini semalam.

Anak kelahiran Bukit Mertajam itu hadir bersama ahli keluarganya bertemu dengan Ketua Menteri, Lim Guan Eng dan juga barisan exco kerajaan negeri yang menyerahkan sumbangan wang tunai RM100,000 dari Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP).

Chong Wei berkata, wang itu akan digunakan untuk menubuhkan Akademi Badminton Lee Chong Wei tidak lama lagi dan tujuan amal membantu golongan memerlukan.

“Terima kasih sekali lagi dengan sumbangan ini terutama kepada rakyat Pulau Pinang. “Saya akan gunakan untuk kebaikan semua,” katanya berhasrat melahirkan ramai jaguh badminton melalui akademi itu.

Sementara itu, Guan Eng berkata, sumbangan itu sebagai menghargai pencapaian Chong Wei dalam dua temasya Olimpik lalu.

Menurutnya, walaupun tidak menang pingat emas, rakyat Malaysia pastinya berbangga dengan semangat juang Chong Wei sehingga tamat perlawanan.

“Bukan mudah untuk mengekalkan prestasi cemerlang dalam dua Sukan Olimpik berturut-turut dan rakyat Malaysia melihat dia sebagai pemenang pingat emas walaupun tewas tipis kepada pemain China, Lin Dan,” katanya.

No comments:

Post a Comment