Thursday 23 August 2012

TIADA SASARAN BUAT LCW DI TERBUKA JEPUN 2012


TIDAK ada sebarang sasaran yang diletakkan buat jaguh perseorangan negara, Datuk Lee Chong Wei pada Kejo- hanan Badminton Siri Super Terbuka Jepun 2012 di Tokyo bulan depan.

Sebaliknya, jurulatih perseorangan, Tey Seu Bock mahu anak didiknya itu beraksi tanpa sebarang tekanan selepas mengerah kudrat selama empat tahun bagi melakukan persiapan menghadapi Sukan Olimpik 2012 di London baru-baru ini.

“Chong Wei tidak perlu terlalu memikirkan mengenai kejuaraan. Saya mahu dia menikmati permainannya dalam setiap kejohanan yang disertai tanpa be- rasa tertekan.

“Dia telah bekerja keras selama empat tahun sebelum ini bagi melakukan persiapan menghadapi Sukan Olimpik 2012. Jadi, sudah tiba masanya dia diberi pe- luang untuk bertenang.

“Saya tidak cakap kejuaraan tidak penting. Jika berjaya bergelar juara ia adalah bonus buat Chong Wei tetapi dia juga berhak untuk turun beraksi tanpa sebarang tekanan,” kata Seu Bock

Terdahulu, Chong Wei yang merupakan pemain No. 2 dunia, gagal mereali- sasikan impian rakyat Malaysia bagi membawa pulang pingat emas pertama buat kontinjen negara dari bumi London.

Dia terpaksa akur dengan kilauan pingat perak apabila sekali lagi tewas di tangan seteru utamanya, Lin Dan dari China pada aksi final acara badminton perseorangan lelaki Sukan Olimpik 2012.

Ditanya sama ada Terbuka Jepun kali ini akan menjadi medan terbaik buat Chong Wei untuk membalas dendam andai Lin Dan turut mengesahkan penyertaan, Seu Bock berkata: “Saya tidak mahu Chong Wei fikir begitu.

“Malah, saya juga berasa Chong Wei tidak akan menjadikan ia sebagai medan membalas dendam. Ini kerana, baik Chong Wei mahupun Lin Dan, kedua-dua pemain itu mempunyai semangat kesu- kanan yang tinggi.

“Saya fikir, jika kedua-dua pemain itu bertemu sekali lagi, mereka akan beraksi tanpa sebarang tekanan, sebaliknya hanya menikmati perlawanan antara mereka.”

Seu Bock turut mengesahkan bahawa Chong Wei akan beraksi dalam saingan Liga Badminton China pada minggu depan.

Terbuka Jepun 2012 akan bermula pada 18 hingga 23 September nanti.

No comments:

Post a Comment