Tuesday 14 August 2012

mampu lagikah LCW???


KEGAGALAN membawa pulang pingat emas pertama Olimpik oleh atlet harapan, Datuk Lee Chong Wei mungkin menjadi satu titik tolak yang membawa kepada persaraan ataupun menyemarakkan lagi keinginan bekas pemain nombor satu dunia itu untuk beraksi di Rio 2016.

Dengan persaraan sudah dinafikan pemain nombor dua dunia itu, kini timbul persoalan apakah dia mampu merealisasikan hasrat tertangguh, di Brazil empat tahun lagi.

Semua persoalan itu bagaimanapun enggan dibiar bermain dalam kotak minda Chong Wei, lalu jurulatihnya Tey Seu Bock berkata, fokus bagi pemainnya kini hanya untuk tempoh dua tahun saja.

Chong Wei hanya berehat seminggu selepas Olimpik, akan turun menjalani latihan seperti biasa biarpun buku lali pemain itu belum pulih seratus peratus.

“Kakinya tidak boleh rehat sepenuhnya, dia perlu berlatih dan bermain badminton dan kakinya akan sembuh mengikut rutin badminton,” kata Seu Bock.

“Buat masa ini, kami tidak mahu fikir terlalu jauh, perancangan yang diatur kini dalam tempoh dua tahun ke depan. Chong Wei dirangka berada dalam skuad negara di Sukan Komanwel dan Asia.” Pada temasya Olimpik yang baru berakhir, Chong Wei tenang beraksi hingga ke final tanpa menunjukkan tanda-tanda kesakitan dan aksinya langsung tidak tempang ketika berdepan Lin Dan.

Namun untuk merancang terlalu jauh hingga empat tahun akan datang, Seu Bock bimbang pemain itu diulit lebih banyak kecederaan.

“Biar kami pantau perkembangan fizikalnya dari masa ke masa. Kami tidak boleh meletakkan dirinya dalam rancangan jangka panjang kerana usianya juga sudah meningkat. Dia berdepan pelbagai risiko kecederaan dan kemampuan fizikalnya juga akan memberi reaksi berbeza,” kata Seu Bock.

No comments:

Post a Comment