Thursday 9 August 2012

TAN SRI ELYAS YAKIN LCW MASIH MAMPU BERMAIN


JAGUH badminton negara, Datuk Lee Chong Wei masih boleh menjadi sandaran utama bagi misi membawa pulang pingat emas pertama negara pada temasya Sukan Olimpik di Rio de Janeiro, Brazil pada 2016.

Bekas Presiden Persatuan Badminton Malaysia (BAM), Tan Sri Elyas Omar berkata, Chong Wei yang kini mencecah usia 30 tahun masih dianggap muda dan tiada masalah baginya untuk mewakili negara empat tahun lagi. “Tidak salah bermain badminton pada usia 34 tahun, jika Chong Wei terus mampu menjaga kesihatan dan tidak mengalami sebarang kecederaan serius sepanjang tempoh tiga atau empat tahun lagi.

“Malah saya fikir pada usia itu Chong Wei akan lebih matang, lebih berpengalaman, lagipun dia sendiri sedia untuk terus menggalas cabaran itu,” katanya.

Elyas berkata, daripada pemerhatian, tahap persembahan Chong Wei pada Sukan Olimpik London baru-baru ini, lebih mantap berbanding edisi di Beijing pada 2008 berikutan kesukaran Lin Dan untuk menewaskan jaguh badminton negara itu.

Pada perlawanan akhir itu, Chong Wei kecundang 21-15, 10-21, 19-21 kepada pemain nombor satu dunia, Lin Dan dari China.

“Chong Wei hanya tewas tipis kepada Lin Dan dan kesungguhan yang ditunjukkannya perlu diberi pujian dan tidak wajar jika ada pihak menyalahkannya,” katanya sambil menambah Chong Wei sewajarnya menerima sokongan seluruh rakyat Malaysia.

No comments:

Post a Comment