Wednesday 25 July 2012

KETEPIKAN SOAL CEDERA



“BUKAN masa untuk fikir mengenai kecederaan lagi.” Demikian tegas jurulatih perseorangan badminton negara, Tey Seu Bock mengenai tahap kecederaan buku lali kanan yang dialami Datuk Lee Chong Wei menjelang Sukan Olimpik 2012 di London yang akan membuka tirai secara rasmi Jumaat ini.
Seu Bock berkata, kini apa yang penting buat Chong Wei ialah fokus bagi menghadapi setiap perlawanan yang perlu diharu- nginya di bumi London nanti.
“Jika saya katakan kecederaan Chong Wei sudah seratus peratus pulih, itu bohong. Dia masih ada berasa sakit-sakit lagi tetapi itu tidak membimbangkan dan masih dalam keadaan terkawal.
“Yang penting, ia tidak mengganggu tumpuan Chong Wei bagi melakukan persiapan untuk Sukan Olimpik kali ini. Dia tidak boleh terlalu memikir- kan sangat mengenai kecederaan yang dialaminya itu.
“Tidak kira apa jua situasi sekali- pun, dia perlu menghadapinya dengan sikap positif. Sukan Olimpik kali ini penting buat dirinya dan dia perlu kekal fokus dalam usaha meraih pingat emas,” kata Seu Bock ketika dihubungi Kosmo! di United Kingdom kelmarin.
Terdahulu, Chong Wei yang diletak- kan sebagai pilihan pertama, menerima tamparan hebat ketika melaku- kan persiapan menghadapi temasya Olimpik 2012 selepas mengalami kecederaan buku lali kanan ketika beraksi pada kempen Piala Thomas 2012 di Wuhan, China, Mei lalu.
Ia merupakan kali kedua Chong Wei mengalami kecederaan tahun ini sele- pas dia mengalami kecederaan di bahagian bahu kanannya ketika menen- tang seteru utamanya, Lin Dan dari China pada aksi final Seluruh England 2012, Mac lalu.
Ditanya sama ada tekanan kini dirasai Chong Wei sebelum acara badminton membuka tirainya di Arena Wembley, Sabtu ini, Seu Bock berkata: “Sepanjang menjalani latihan di University of Bath (United Kingdom), dia tidak menampakkan sebarang tanda-tanda tertekan.
“Namun, mungkin situasinya akan menjadi berbeza apabila dia tiba di venue pertandingan. Kita kena ingat, Sukan Olimpik adalah sesuatu yang berbeza berbanding mana-mana kejohanan lain.
“Sudah pasti tekanannya juga berbeza. Jadi, dia perlu terus kekal fokus agar tidak terlalu dibayangi dengan tekanan yang mungkin dirasainya nanti pada Sukan Olimpik kali ini.”
Chong Wei yang juga pemain No. 2 dunia itu diletakkan sebagai sandaran utama kontinjen Malaysia bagi memburu pingat emas pertama di London.
Pada Sukan Olimpik kali ini, dia telah diundi dalam Kumpulan A dan hanya perlu menentang Ville Lang dari Finland.

No comments:

Post a Comment