Friday 1 June 2012

LCW daH PuLiH..


HARAPAN pingat emas Olimpik Datuk Lee Chong Wei jelas tidak lagi dibelenggu kecederaan apabila tampil di Stadium Juara, Bukit Kiara tanpa menunjukkan tanda kesakitan.

Penampilan pertama Chong Wei di kem latihan badminton kebangsaan itu adalah untuk menjalani proses pemulihan di bawah pemantauan pakar fisioterapi Institut Sukan Negara (ISN), Sandra Fiedler.

Meskipun dapat berjalan seperti biasa, Sandra belum pasti berapa lama tempoh diperlukan untuk memastikan jaguh badminton dunia itu benar-benar kembali ke tahap kecergasan optimum.

“Secara fizikal nampaknya dia sudah pulih tapi sebagai atlet yang baru mendapat kecederaan, trauma tidak dapat dielakkan,” kata Sandra.

Meskipun kelihatan mampu berjalan dengan baik, Sandra berkata, Chong Wei memerlukan masa empat hingga enam minggu untuk pulih sepenuhnya.

“Paling menakutkan atlet adalah kecederaan dan saya pasti Chong Wei masih tidak dapat melupakan insiden itu.

“Kami sentiasa memberi motivasi supaya dia yakin untuk melakukan aksi fizikal dalam gelanggang ke tahap maksimum.

“Selagi dia tidak berani melakukan gerakan maksimum, selagi itu dia belum bersedia.” Sejak terseliuh dan mengalami ligamen buku lali koyak di pusingan akhir Piala Thomas lalu, semalam adalah janji temu pertama Chong Wei dengan Sandra untuk tujuan fisioterapi pemulihan.

“Tugas saya adalah pastikan Chong Wei kembali cergas untuk Sukan Olimpik tapi sejauh mana dia mampu melakukannya, tidak dapat saya jangka.” Sementara itu, Chong Wei mengaku semakin pulih dan berharap semuanya kembali seperti sedia kala.

No comments:

Post a Comment