Monday 21 January 2013

Sony Ditakluki Chong Wei Di Malaysia Open 2013


Sony Dwi Kuncoro dijinakkan Lee Chong Wei yang merupakan pemain terbaik dunia ketika ini. Sony harus puas menjadi runner up Malaysia Open Super Series 2013 apabila dikalahkan Chong Wei dengan skor 7-21, 8-21.

"Chong Wei merupakan pemain dengan skill yang komplit, dia unggul segala-galanya dan hari ini dia bermain sangat bagus. Dari teknik permainan mungkin kami seimbang, tapi dia mempunyai kelajuan dan ketahanan yang lebih baik dari saya "jelas Sony soal pertandingannya smlam.

Ketika ditanya soal perolehan skor nya di pertandingan hari ini, Sony mengaku bahawa faktor stamina juga membawa pengaruh.

"Saya sampai ke babak final dengan perjuangan luar biasa. Sebelumnya bertemu pemain Jepun, China dan sebagainya, pertandingannya juga ketat. Buat saya, hasil di perlawanan ini cukup baik "jelas Sony.

Menembus babak final perlawanan level super series ini memang merupakan hasil terbaik yang pernah diraih Sony dalam 2 taun terakhir ni setelah sempat dirundung kecederaan. Meskipun demikian, Sony tak mau puas hanya sampai di sini. Pemain rangking 5 dunia ini ingin terus meningkatkan kualiti permainannya agar dapat bersaing dengan pemain-pemain kelas dunia yang lain.

"Kalau latihan hanya seperti sekarang ya hasilnya seperti ini, kedepannya saya harus lebih giat latihan lagi dan perbaiki kualiti permainan saya. Hasil di pertandingan kali ini akan menjadi pelajaran untuk mengukur sejauh mana kemampuan saya "tambah Sony.

Sementara itu, melalui kemenangan di perlawanan ketiga belas petang ini, Chong Wei pun menambah keunggulan pada rekod pertemuannya dengan Sony menjadi 8-5.

"Saya memang dari awal fokus dan tak memberikan sedikit kesempatan untuk Sony mengembangkan permainannya. Saya belajar dari kesilapan di separuh akhir ketika saya harus bermain rubber game. Selain itu saya bersemangat sekali ingin membuat rekod dengan menjuarai Malaysia Open sembilan kali "jelas Chong Wei.

Setelah kejohanan ini Sony akan mempersiapkan diri untuk mengikuti kejohanan berprestij All England 2013. Sebelumnya ia akan berangkat ke Kuala Lumpur untuk mengukuhkan kelab nya Jaya Raya Suryanaga di ajang Djarum Superliga Badminton Malaysia 2013

No comments:

Post a Comment