Friday 9 March 2012

P.V SiNdHu, PeRmAtA BadMinTon WaniTa BarU InDIa

Ketika Malaysia sedang berjuang untuk mencari badminton perseorangan wanita berbakat, India seolah-olah telah ditemui permata lain di PV Sindhu.

Sindhu, yang akan berumur 17 pada bulan Julai ini, kekalahan 21-14, 16-21, 19-21 kpd pemain remaja Taiwan sensasi Tai Ying-tzu pada pusingan pertama sulungnya All England tetapi menunjukkan karisma yang tinggi dan potensi yang mungkin menggegarkan dunia bersama-sama Saina Nehwal.

Sindhu berketinggian 1.78m, produk dr Hyderabad Gopichand Badminton Akademi, telah menghuni tangga ke-28 dunia dalam masa dua tahun.Dan dia mempunyai impian yang besar.

"Saya mahu tergolong ke dalam 10 kedudukan teratas di dunia dalam tempoh dua tahun akan datang. Akhirnya, saya mahu menjadi pemain dunia No 1, "kata Sindhu, yang telah berlatih dengan Saina.

"Saya telah menjalani latihan di bawah jurulatih Edwin Iriwan dr Indonesia bagi tahun lepas di akademi, di mana Gopichand ketua jurulatih. Terlalu banyak untuk belajar dan diharapkan, saya akan mula menewaskan pemain China.

"Ibu bapa saya adalah pemain bola tampar tetapi mereka menggalakkan saya untuk bermain badminton apabila saya berusia lapan tahun. Ia bermula sebagai permainan yg menyeronokkan tetapi sekarang saya suka dan ketagih dan saya tidak terlintas utk melakukan apa2 selain badminton "

Begitu besar cintanya terhadap badminton sehingga beliau sanggup meredah perjalanan 56km setiap hari ke pusat latihan dan dia tidak pernah lewat. Ini jelas menunjukkan komitmen yang tidak berbelah bahagi dan keghairahan untuk bermain.

Ketika ditanya yang model peranannya itu, beliau berkata: "Saya suka gaya Lee Chong Wei permainan tetapi saya contoh saya sendiri. Kejayaan dan kegagalan bergantung kepada diri saya.

No comments:

Post a Comment